Český film - nafouknutý rozpočet, nafoukaní umělci

pondělí 19. listopad 2012 10:37

A do toho pan president Klaus, který vetoval zákon o audiovizuálních dílech a podpoře kinematografie. Filmový průmysl je podle něj obchodním odvětvím. Toto rozrušilo nejen filmaře, ale i mnohé lidi. V USA nebo nebo jiných státech by se něčemu takovému nikdo nedivil. Ano, filmový průmysl by měl být průmysl, kde se něco vyrábí a čeká se zisk.  V Česku ale ne. Doba státního filmu skončila a přesto se křičí po státních financích. Je nová doba, je třeba mít jiné zákony a jinak se dívat na filmovou tvorbu i filmové "umělce." Ročně se natočí spousta českých filmů, ale ty si na sebe nevydělají, filmuje se stylem Nula z nuly pošla.

Například: V roce 2010 vzniklo v České republice 70 projektů, 34 z nich mělo premiérů v roce 2010 (zdroj http://filmcenter.cz/uploaded/4041-katalog-2010-verze-dvd.pdf)

Celkově to vidím takto

Cena lístků do kina, vemte celou rodinu = vysoká

Kvalita českých filmů - nízká

Okoukanost herců - obří

Umělecký dojem - nulový

Zisk českých filmů - mínusový nebo nulový

Počet filmů, počet filmařů - vysoký

 

Cena lístků v kině se zvedla za posledních deset let, stejně tak DPH. Ale na tom nevydělávají filmaři samotní. Filmy jsou mínusové, to je jasné, byť o financích filmů se hodně mlží, narozdíl od například americké produkce. Jistě, občas se objeví zpráva o tom, že ten či onen film má obří rozpočet, ale detaily se jen tak neuvádějí, kolik který herec přesně dostal zaplaceno, kolik přesně který film spolykal. Všeobecně se uvádí, že průměrně český film stojí 30 milionů (zdroj http://www.filmynejsouzadarmo.cz/cs/kolik-stoji-film/ )To je samotná výroba. Dalších pět milionů spolkne marketing.  To máme 35 milionů  a film se dostává do kin. Česká republika má 10 milionů lidí. Dostane se na film do kin 1 milion lidí? NE. Ne, jen málokterý český film přitáhne až tak moc lidí do kin. Realističtější je půl milionů lidí, tj. 500 000.

Lidé sice na české filmy do kina chodí, ale jsme malá země, těch diváků prostě není tolik. Na české filmy lidi chodí automaticky, asi proto, že narozdíl od cizích filmů si film nemůžou jen tak stáhnout a chtějí li ho vidět, musí se do kina...plus někteří mají rádi české filmy a stále stejné české herce.. Ale zpět k naší úvaze.

Lidé jsou do kina na film. Ze zisku si něco vezme provozovatel kin, něco distributor a už jsme v mínusu raz dva. Český film si na sebe nevydělává, někdy je dokonce silně v mínusu, třeba Bathory stála 300 milionů, šlo na něj do kina skoro milion lidí, ale i při ceně 150 korun za lístek do kina budeme pořád v mínusu. Zahraničí nepomůže, protože většina českých filmů nemá šanci prorazit a není to jen otázka dabingu nebo titulků, je to zájem lidí o český film. Mimochodem, dobře přeložený český film do angličtiny se najde málokdy.

A kolik se rozdává grantů... Filmy běžně dostávají granty v podobě několika milionů korun. Zajímavé je, že za komunismu se točilo za minimální rozpočty a přesto se točily kvalitnější filmy, které jsou dodnes vyhledávané, jejich dvd vlastní nejeden Čech a stále se na ně dá dívat. Nějak ale nevidím stejné nadšení okolo současných českých filmů, i když Helena Uldrichová v článku http://cinepur.cz/article.php?article=1102

říká, že " Bez státní podpory se filmy budou také točit, ale jen omezené množství a jen určitý druh, tzv. mainstreamová produkce. Nebude to tvorba, kterou v zahraničí někdo ocení. Výpravné historické filmy či pohádky, které jsou finančně náročně, budou spíše výjimkou. Budeme se v budoucnosti podílet na kulturní rozmanitosti Evropy, anebo se máme naopak obávat nadvlády uniformní produkce průměrné kvality?"

Ano, bez státní podpory se také filmy budou točit a jaká je kvalita dnes? V zahraničí se takové filmy neuchytí, jedna vlaštovka tmavěmodrá jaro nedělá. Tak i tak se dneska dělá cosi, co v zahraničí nikdo neocení.  Je opravdu nutné dávat grant na upocené filmy upoceného Trošky nebo projekty typu Bathory? Těch pár milionů, které dostane x filmů, se mění na stovky milionů kvůli počtu filmů udělaných v ČR. Velikost země je neúměrná počtu filmů a navíc jsou v mínusu.

Samozřejmě, že evropské země podporují film, ale každá země má trošku jiný systém a nemá cenu se srovnávat s UK nebo Francií nebo Španělskem. Češi sice mluví o tom, jak ony země mají podporu státu, ale zapomínají už zmínit, že ony filmy mají šanci na světovém trhu a mají Světe div se i zisk. Jsme malá země a točíme moc filmů, které prodělávají a české filmy nemůžou soutěžit se zahraničím. To je realita.

 Proč by si na sebe nemohli filmaři zkusit vydělat, je jasné, že jejich rozpočet se osekat dá. Bylo by zajímavé vidět, kolik za co utrácí a kolik si přidělili jako výdělek, zadarmo nepracují a žene je to dělat víc a víc filmů, i když zisk jejich filmy nebudou mít. V Česku se ale hodně mlží.   Jistě by se dalo ušetřit na výplatách, na cateringu, na lokacích atd. Samotné natáčení většinou dlouho netrvá, déle trvá sehnat onen státní grant, peníze na výrobu. A výsledek? Nulový nebo mínusový.  Umělci si hrají na světáky a umělce,  křičí po státní podpoře, ale zisky nikde.  Kvantita není kvalita. Možná by měli sestoupit z výšin  a podívat se reálně na jejich utrácení a přestat si hrát na něco. Jsou trošku jako česká gastronomie, jídelní lístek o 140 chodech, ale pořádné jídlo ani jedno, samé tajemství kuchaře a kreativita (čti nuda) a restaurace prodělávájí a lidé to sice sní, ale není to ono...Produkují se blafy. Ale Pohlreicha filmu nemáme. Máme jen Klause, který je proti státní podpoře.

Stát by měl podporovat spíš projekty dokumentární, podpořit talent mladých studentů filmařiny nebo divadel, ale minimálně. U filmu ne. Státní granty na točení českých filmů ne anebo se rovnou můžeme vrátit k filmu státnímu. Kdo ví ale, zda by ti uměěělciii dokázali natočit film za pár milionů korun a jak divácky úspěšný by byl.

 

SEZNAM DOTACÍ V ROCE 2010 A 2011

http://www.ppfp.cz/clanky/seznamy.html

 

NÁVRATNOSTI VÝROBNÍCH NÁKLADŮ FILMŮ

www.mkcr.cz/assets/media-a-audiovize/kinematografie/Duvodova-zprava.pdf    (STRANA 5, 6)

 

JINÝ POHLED

http://blogy.moviezone.cz/moviezone-filmtech/2010/02/25/jen-si-tak-trosku-nahrabat/

Silvie Watson

Tina S.Umělců je příliš,10:0529.11.2012 10:05:09
Silvie W.Tondo21:1325.11.2012 21:13:22
Milan JirásekOpravdu naposled.11:0825.11.2012 11:08:55
Milan Jirásekzačnete opovrhovat10:5525.11.2012 10:55:55
Milan JirásekOd našich najednoudemokratů10:4225.11.2012 10:42:40
Milan JirásekJe to rozpor od našich najednoudemokratů. Alá10:3525.11.2012 10:35:22
Milan JirásekVlastně jste už10:2125.11.2012 10:21:23
Milan JirásekOprava.08:2425.11.2012 8:24:25
Milan JirásekKecám...ne naposled.08:2025.11.2012 8:20:01
Milan JirásekNaposled.08:0825.11.2012 8:08:40
Milan JirásekJo a nenechte se zatáhnout07:4725.11.2012 7:47:52
Milan JirásekNedá mi to podruhé...07:3225.11.2012 7:32:08
Milan JirásekNedá mi to.07:2025.11.2012 7:20:24
Milan JirásekJo a dokonce existuje v Americe07:1025.11.2012 7:10:33
Milan JirásekHezké nedělní ráno.06:5925.11.2012 6:59:02
TondaPro Sylviu.22:0422.11.2012 22:04:57
Silvie W.Pro Tondu, Kolegu20:3222.11.2012 20:32:00
KolegaSilvie, vítejte16:4622.11.2012 16:46:07
josef hejnaMilá autorko,14:1722.11.2012 14:17:25
TondaNedivte se Sylvie16:5721.11.2012 16:57:03

Počet příspěvků: 69, poslední 29.11.2012 10:05:09 Zobrazuji posledních 20 příspěvků.

Silvie Watson

Silvie Watson

Kniha přání a stížností, o tom co mne baví a nebaví, co se mi líbí a nelíbí. Pohled na Evropu či USA.

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy