Volání kukačky a Blázen do kluka - dvě recenze v jednom

pondělí 13. leden 2014 11:52

V Česku ještě nepřeloženo, ale brzy bude. Robert Galbraith a Volání kukačky (The Cuckoo's Calling) aneb detektivka J.K. Rowling psaná pod mužskou identitou a další, již třetí, pokračování Bridget Jones, tentokrát pod názvem Blázen do kluka (Mad About the Boy). Obě knihy z Anglie, anglická detektivka má dlouhou tradici a Bridget Jones má hodně fanoušků. Tak číst či nečíst?

THE CUCKOO'S CALLING -  autor ROBERT GALBRAITH aka J. K. Rowling

Dobrá, přiznám se, že jsem o Kukaččině volání neslyšela, dokud to všechno neprasklo a neobjevila se zpráva, že knihu ve skutečnosti vydala J.K. Rowling.

Ano, přečetla jsem si onu knihu, protože ji napsala právě Rowling.

Předtím ta kniha známá nebyla, ač ji kritici ohodnotili positivně, prostě se moc neprodávala, ostatně byla od neznámého začátečníka. Když se provalilo, kdo ji napsal, začala se prodávat. Onen skandál  se skutečným autorem byl výborný marketing. Je možné, že to bylo cíleně, je možné, že si J.K. skutečně chtěla zachovat anonymitu a psát jen tak, bez okovů Ta co napsala HP. Ve finále je to jedno, buď si knihu chceme přečíst nebo ne, buď si dokážeme přečíst něco od Rowling bez toho, abychom posuzovali knihu na základě HP nebo ne.

Anglie má dlouhou tradici, co se týče klasických detektivek, Volání kukačky je hodně podobné klasickým detektivkám, nechybí drsný detektiv, hezká asistentka a netradiční příběh.

U Cormorana Strika "kulhá" nejen jeho noha, ale i jeho kariéra. O nohu přišel v Afgánistánu. Bývalý voják se proměnil v detektiva, který už má jediného klienta, hroutí se mu i osobní život, rozešel se s dlouholetou přítelkyní, s níž zažíval hodně štěstí i muka.

Pak do jeho kanceláře vstoupí nejen sekretářka na dočasný úvazek, ale i klient. Bohatý klient. John Bristow je právník, jehož sestra, Lula Landry, supermodelka známá coby Kukačka, zemřela o pár měsíců dřív. Policie po vyšetřování označila tuto smrt za sebevraždu, ale Johnovi se to nezdálo, a tak přišel za Cormoranem. Strike začíná vyšetřovat za pomoci asistentky Robin. Robin mu pomáhá, jak může a během vyšetřování zjistí, jak moc ji ta práce baví a jak moc ji baví pracovat právě s Cormoranem.

Cormoran se ještě vzpamatovává z kdovíkolikátého rozchodu s dlouholetou přítelkyní, bydlí v kanceláři a případ přijme spíš proto, že potřebuje zaplatit účty. Později ho ale případ zaujme a Strike se dostane do světa modelek, návrhářů, povrchního bohatství. Případ vyřeší, tak jak se sluší na pořádného detektiva.

Román se čte dobře, autor(ka) dobře popisuje lidi i jejich povahy, poznáváme na první pohled drsného vojáka, přesto citlivého, Robin, která najednou váhá, zda přijmout lepší a lépe placenou práci. Seznámíme se s jejich osobními příběhy. Stejně jako v románu Prázdné místo poznáme celou škálu lidí a povah, rodinné ságy, ve kterých je hodně peněz, ale málo citů. Poznáváme svět supermodelek, bohatých i chudých lidí, svět showbusinessu. Asi překvapí konec, co se vlastně stalo a proč, a tak to má být u správné detektivky. Volání kukačky je zajímavý román, není předvidatelný a je moderní, ač má v sobě prvky starších a klasických detektivek. Můj verdikt zní - Přečíst.

MAD ABOUT THE BOY ANEB BLÁZEN DO KLUKA

Další knížka z Anglie, kterou brzy někdo přeloží a vydá v Česku, je Blázen do kluka od Helen Fielding. Bridget Jones potřetí. Čert ví, proč se Fielding rozhodla napsat třetí díl. Peníze? Fanoušci? Nuda?

Počet kil navíc - hodně. Počet dětí - 2. Sklenička navíc - xxx hodně.

Když jsme Bridget opustili naposledy, bylo jí stále 30 plus, byla konečně šťastná ve fungujícím vztahu s Markem Darcym, nezhubla, ale byla spokojená i bez knih o životě, žila konečně život naplno.

Nyní je jí 51, pan Darcy je mrtev, Bridget je vdova s mini dětičkami (zřejmě čekala s mateřstvím za pět minut dvanáct) a moc se nezměnila, pokud ano, tak k horšímu. Není to veselá vdova, je to nevkusná vdova. Zaláskovaná do o hodně mladšího hocha, rešící ptákoviny v deníčku, nedospělá, neurotická, nereálná.

Dobrá, Bridget byla, je a bude fiktivní postava, ale zatímco v předchozích dvou dílech byla jakžtakž uvěřitelná a i sympatická, v třetím díle mi byla protivná, vtip se změnil v trapnost a nevěřím, že ženská, která se strachuje o faldíčky ve 30, se najednou odváže coby matka dvou dětí v padesáti plus a nebojí se sundat si šaty před hošíčkem, který by mohl být její syn. Bridgetini přátelé jsou protivní, stejně otravní jako ona, nedospělí, v dysfunkčních nebo žádných vztazích, místo aby se Fielding snažila všechny nějak uvést do stavu Dospělost, nechala je stejné jako dřív, jen je udělala víc kýčovité a už nejsou tak vtipní.

Nevím, jak román dopadne, nedočetla jsem ho. Nemůžu ho dočíst. Bridget mi kdysi totiž byla sympatická a vážně si nechci pokazit ten kdysi celkem vtipný román nastavovanou omáčkou. Jak řekla jakási recenzentka v britském tisku, jsou věci, které nechceme číst, třeba o Harry Potterovi, jak si bere hypotéku pomocí kouzel a čar. A já nechci číst román o Bridget, kterou nezměnilo mateřství, smrt milovaného manžela a která si píše deníček horší než Bravíčko. Jistě, Bridget byla vždy tak trošku slepice. Ale sympatická. Ve třetím díle je už jenom slepice. Nezní reálně, v reálném životě by si pro její děti přišla sociálka a ona by se léčila v Bohnicích. Proto můj verdikt zní - Nečíst. Nekazit si dojem z knihy jedna a dva (už dvojka byla slabší).

Pokud budete mít nutkání si Bridget přečíst, počkejte si, až vaše oblíbená knihovna koupí pár výtisků. Mohli byste totiž litovat investice do knihy...

Silvie Watson

Silvie W.Tondo,18:4119.1.2014 18:41:02